Obejście Węgierskiej Górki nie bez problemów
Budowa obwodnicy Węgierskiej Górki to jedna z najbardziej wyczekiwanych inwestycji nie tylko na Podbeskidziu. Jej powstanie znacznie skróci czas dojazdu z Bielska-Białej przez Żywiec do polsko-słowackiej granicy w Zwardoniu. Wyznaczona w górskim terenie trasa będzie w ponad 80 procentach biegła po różnego rodzaju obiektach inżynierskich, takich jak estakady, wiadukty, mosty czy tunele. Inwestycja przebiega nie bez problemów, doszło do osunięcia się ziemi podczas drążenia jednego z tuneli, co znacznie spowolniło prace. Choć prace już ponownie trwają, to opóźnienia związanego z przestojem nie udało się nadgonić.
Pod koniec ub. roku GDDKiA informowała, że udało się przebić dwukomorowy tunel na drodze ekspresowej S1 Przybędza - Milówka, wydrążony we wschodnim stoku wzniesienia Glinne w masywie Baraniej Góry.
- Ma długość 830 m, a wysokość skrajni pionowej to 4,7 m. Każda z naw będzie posiadała dwa pasy ruchu o szerokości po 3,5 m każdy, opaski awaryjne o łącznej szerokości 1,2 m oraz obustronne chodniki ewakuacyjne o szerokości 1 m. Do przebicia pierwszej nawy, w której pobiegnie jezdnia z południa w kierunku Żywca, doszło 28 października br. Dziś przebiliśmy drugą nawę, a tym samym cały tunel - podała GDDKiA.
Inwestor poinformował wówczas, że wykonawca skupi się na dokończeniu drążenia drugiego - również dwunawowego tunelu. Będzie miał długość około 1000 m, a znajduje się w południowo-wschodnim stoku wzniesienia Żarek i częściowo północno-wschodnim stoku wzniesienia Mała Barania - Białożyński Groń. Drążony jest z obydwu stron. W nawie noszącej robocze oznaczenie TD2.1, w której będzie poprowadzona jezdnia w kierunku Zwardonia, do połączenia postało wydrążenie jeszcze 470 m. W sąsiedniej nawie (TD2.2) na jezdni w kierunku Żywca brakuje jeszcze 550 m. Obydwa tunele powstają w technologii NATM - Nowej Austriackiej Metody Górniczej.
Nie tylko tunele są ważne
Budowa tego odcinka drogi ekspresowej obejmuje również wykonanie estakady nad ul. Zielona Góra i ul. Zielona w Węgierskiej Górce o długości ok. 940 m, siedem obiektów inżynierskich, mostów drogowych i pozostałych estakad oraz rozbudowę istniejących węzłów Przybędza i Milówka. Droga ta będzie posiadała dwa przekroje. Jednojezdniowy o długości 3,7 km na odcinku przed i za tunelami, po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Na odcinku tunelowym oraz między tunelami, o łącznej długości 4,8 km, będzie przekrój dwujezdniowy dwupasowy.
Przekroczono półmetek prac
W listopadzie ub. roku zaawansowanie całości inwestycji wynosiło prawie 52 proc. Zaawansowanie robót przy budowie obiektów mostowych wynosiło 60 proc, a przy realizacji zakresu drogowego 55 proc. Do tej pory wykonano już 1,323 mln m szesć. wykopów i 224 tys. m sześc. nasypów, m.in. w rejonie węzłów Przybędza i Milówka oraz w śladzie drogi głównej pomiędzy węzłami i tunelami.
S1 Przybędza - Milówka wiosną przyszłego roku?
Przypomnijmy, że budowa tego odcinka S1 trwa od końca 2019 r., a jej zakończenie planowane jest w trzecim kwartale 2024 r. Inwestycje realizuje konsorcjum firm Mirbud, Kobylarnia oraz Zrzeszenie Budowlane Interbudmontaż. Wartość kontraktu to ponad 1,3 mld złotych. Zadanie to przewidziano do współfinansowania ze środków unijnych w ramach perspektywy finansowej UE 2014-2020.
Premier Izraela stanie przed Trybunałem w Hadze? Jest wniosek o areszt
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?